1. Plan przede wszystkim
W profesjonalnym lokalu gastronomicznym nie może obyć się bez harmonogramu sprzątania. Im więcej pracowników zatrudniasz, tym większa szansa, że nikt nie zajmie się sprzątaniem. Każda osoba będzie pewna, że zrobi to ktoś inny. A na koniec okaże się, że nic nie zostało należycie wysprzątane.
By tego uniknąć, przygotuj grafik sprzątania. Możesz w nim uwzględnić specjalnie zatrudnione osoby do sprzątania lub swoich pracowników, którzy będą robić to w ramach swoich obowiązków. O ile do sprzątania łazienek warto mieć dodatkowego pracownika, tak o czystość blatów czy lodówki mogą dbać osoby zatrudnione w kuchni.
Ważne, by stworzyć także spis zasad utrzymania higieny, panujących w danym miejscu. Mogą znaleźć się w nim punkty związane z higieną rąk oraz odpowiednią odzieżą czy dezynfekcją powierzchni roboczych.
2. Jak zadbać o odpowiednią higienę pracowników?
Higiena pracowników to kluczowy element. Mają oni styczność z żywnością, przez co odpowiadają za spełnienie standardów bezpieczeństwa żywności.
Jak mogą zachować wysoki poziom czystości? Zamontuj dozowniki mydła we wszystkich miejscach, w których można umyć ręce. Oprócz tego w lokalu powinny znaleźć się ręczniki papierowe, które są o wiele bardziej higieniczne od elektrycznych suszarek do rąk. Mycie rąk powinno odbywać się jak najczęściej, a szczególnie po korzystaniu z toalety, krojeniu surowego mięsa czy korzystania z surowych jaj.
Przeczytaj także > Czysta i ekologiczna toaleta z dozownikami Katrin
W kwestii higieny ważną rolę odgrywają także "mundurki", czyli odzież robocza wszystkich pracowników. Osoby pracujące w kuchni powinny mieć związane włosy ukryte pod specjalnym czepkiem. Kelnerzy oraz kelnerki także powinni wiązać włosy, by żaden z nich nie dostał się do posiłku. Ubrania osób, które mają styczność z klientami powinny być schludne i czyste, najlepiej w kolorach kojarzących się z restauracją.
3. Odpowiednie miejsce przechowywania środków czystości
Co zrobić, by utrzymywać lokal gastronomiczny w czystości? Na początek warto zadbać o to, by chemia do sprzątania znalazła się w jak najbardziej dostępnym dla wszystkich miejscu. Nie umieszczaj środków do czyszczenia oraz ręczników papierowych na górnych półkach, ponieważ niższe osoby mogą mieć problem z dosięgnięciem do nich, przez co będą zaniedbywać kwestie czystości. Warto przeznaczyć na nie specjalne miejsce, w którym będzie przechowywane wszystko, co potrzebne do sprzątania. To zachęci pracowników do zachowania czystości kuchni na bieżąco.